Uusiutuvien polttoaineiden sekoitevelvoitetta koskeva muutos tuli voimaan vuoden alussa. Velvoitetta täyttävään keinovalikoimaan lisättiin mahdollisuus, jossa polttoaineen jakelija voi täyttää velvoitettaan myös rahoittamalla Suomessa toteutettavia päästövähennystoimia kuten metsissä tehtävää hiilensidontaa. Jakelija voisi täyttää jakeluvelvoitetta enintään 5,5 prosenttiyksiköllä, josta enintään 1 prosenttiyksiön verran voi täyttää maankäyttösektorin toimilla.
Suomen yhteismetsät näkee asetusluonnoksen avaavan mahdollisuuksia metsänomistajille ja hiilensidontahankkeiden toteuttajille. Joustomekanismi voi edistää kotimaisten ilmastotoimien kehittymistä ja tarjota kannustimia hiilensidonnan lisäämiselle. Joustomekanismi luo edellytyksiä vapaaehtoisille hiilimarkkinoille ja auttaa valtiota täyttämään ilmastotavoitteitaan.
Esitetty akkreditointiprosessi todentajalle vaikuttaa kankealta, mikä voi viivästyttää hankkeiden hyväksyntää ja toteutusta.
Asetusluonnoksen perusteella jää epäselväksi, voiko akkreditointiprosessin aikana tuotettuja päästövähennyksiä ja poistumien lisäyksiä hyödyntää joustomekanismissa. Tämä aiheuttaa merkittävän viiveen hankkeiden toteutuksessa ja rahoituksen ennakoitavuudessa.
Asetuksen tulisi todeta eksplisiittisesti, että ennakkohyväksytyn todentajan tuottamat päästövähennykset ja poistumien lisäykset voidaan hyödyntää joustomekanismissa jo ennen virallista akkreditointia, eikä vasta, kun todentaja on virallisesti akkreditoitu.
On tärkeää varmistaa, että hankkeet voivat edetä viiveettä ja että ilmastohyödyt voidaan hyödyntää mahdollisimman aikaisin.
Asetusluonnoksen mukainen 20 prosentin kumoutumisrekisterivaatimus maankäyttösektorin hankkeille on perusteeton ja ylimitoitettu suhteessa muihin sektoreihin. Laissa on jo kaksinkertaisuusvaatimus, joka tuo lisävarmuutta toimenpiteiden vaikuttavuuteen.
Maankäyttösektorin ja taakanjakosektorin tulisi olla yhdenvertaisia kumoutumisvaatimusten osalta, ja vaatimus tulisi asettaa enintään 10 prosenttiin molemmille sektoreille.
Maankäyttösektorin hankkeet tulee voida ottaa käyttöön mahdollisimman pian osana joustomekanismia. Tämän vuoksi on välttämätöntä, että hankkeiden ennakkohyväksyntäprosessi on selkeä ja nopea ja että toimijoille annetaan mahdollisuus ennakoida hankkeiden hyväksyttävyys ennen virallista todentajaprosessin valmistumista.
Ennakoitavuus ja selkeät hyväksymiskriteerit ovat välttämättömiä, jotta toimijat voivat investoida hankkeisiin ja toteuttaa niitä tehokkaasti.